9.testzsir kontroll

2009.09.29. 06:22

Testzsír százalék - mindenhol halljuk, de mit is jelent valójában
 

Testzsír-százalék:


A zsírszövet aránya a teljes testtömeghez viszonyítva. A gépi mérés nemcsak a zsír %-os arányát, hanem a kg-ban mért súlyát is megadja; manuális (kalipperes) mérés esetén százalékszámítással kapjuk meg a teljes testsúlyból a testzsír súlyát.

Pld:  70 kg-os férfi testzsír-százaléka 18%.

A zsír súlya:             70 x 0,18 = 12,6 kg
A sovány testsúly tehát:     70 – 12,6 = 57,4 kg

A sovány testsúly (zsírmentes testtömeg) ismerete fontos a tömegnövelés ill. a testsúlycsökkentés mértékének pontos megtervezéséhez, az ideális (vagy a vizsgált személy által ideálisnak tartott) céltestsúly eléréséhez szükséges napi megnövelt vagy lecsökkentett kalóriabevitel kiszámításához.

A testzsír-százalék mért értéke esetenként a mérleg által mutatott megnyugtató adatoktól (optimális testsúly és BMI) nagyon eltérő értékeket is adhat: sovány testfelépítésű embernek is lehet magas a testzsír-százaléka (jelzés arra, hogy rendszeres testmozgással zsírszövetét izommá kellene alakítania); fogyókúra esetén pedig előfordulhat, hogy - bár a mérleg 2 kg fogyást jelez -, a testzsír-százalék változatlan marad, ez esetben az illető nem zsírt vesztett, csak vizet; tömegnövelés esetén ugyanilyen fontos ellenőriznünk, hogy izomtömegünk növelése helyett nem zsírtömegünk növekszik-e? 

Testzsírmérő-készülékek:

1.    Mágneses, infravörös, vagy bioelektrikus impedancia módszerrel mérő műszerek, amelyek minimális (mágneses, infra v. elektromos) sugárzás testen történő átvezetésével a szövetek (zsír-, izom- és kötőszövet) ellenállását mérik. Mivel a testzsír vezetőképessége igen alacsony, a készülék által sugárzott jelek “visszatérési” sebességéből a testzsírmérő készülék a testmagasság, testsúly, életkor és nem figyelembevételével bonyolult képletek alapján kiszámolja a mért személy testzsír-százalékának %-ban és kg-ban megadott értékét. Az egyszerűbb készülékek vagy a felső, vagy az alsótesten mért értékek alapján kalkulálják ki a teljes testtömegre vonatkoztatott értéket; a bonyolultabb - és emiatt igen költséges - műszerek a teljes test zsírszövet-mennyiségének bemérésére is alkalmasak. Minden esetben előfordulhat 3-4%-os mérési pontatlanság, emiatt javasoljuk egymás után 3 mérés elvégzését, melyből kiszámolható a mérési átlag, vagy figyelembe vehető a domináns (kétszeri v. háromszori méréssel is azonos) érték. A mérés pontosságának érdekében nem javasolt a 8-12 órán belül végzett megerőltető fizikai tevékenység vagy intenzív edzés, 4 órán belül a túlzott folyadékfelvétel (több mint 0,5 dl) vagy folyadékleadás (szaunázás), ill. bármilyen fizikai állapot, amely a belső folyadékegyensúly megváltozásával jár (pld. nők esetében a menstruáció vagy a terhesség).

2.    Kalipper: a bőrredőméréshez használatos speciális “csipesz”, mellyel a külső zsírréteg vastagságát manuális (kézi) úton történő méréssel határozhatjuk meg. A gépi méréssel szembeni hátránya: csak a bőr alatti zsírréteget mérhetjük vele, amely sportolók testösszetételének mérésére ideális módszer, de elhízott emberek esetén a vastag felületi zsírréteg pontatlanabb adatokat eredményezhet, valamint e módszerrel a túlsúlyosoknál előforduló belső szervi (hasi) zsír mennyisége bár jelentős, de meghatározhatatlan.

Pontos méréseket csak megfelelő gyakorlattal és jó minőségű, orvosi műszerként kapható kalipperrel végezhetünk (műanyag bőrredőmérővel nem valószínű a pontos eredmény). A méréseket a test meghatározott pontjain végezzük (többféle módszer létezik: 4, 6 és 8 pontos mérés). Programunk a 4 pontos mérést értékeli, melynek mérési helyei a következők:

Bicepsz: függőleges réteg, félúton a váll és a könyök között a felkar első oldalán a bicepsz (karhajlító) izmot fedő részen.

Tricepsz: függőleges réteg, félúton a váll és a könyök között a felkar hátsó oldalán a tricepsz  (karfeszítő) izmot fedő részen.

Subscapularis: a hát lapockai részét takaró bőr.

Suprailiacalis: a felsőtest elülső felén a csípőcsont és az utolsó borda közti területet takaró bőr,

A méréseket száraz bőrfelületen végezzük; az egyéb mérési kritériumok megegyeznek a gépi mérésnél felsoroltakkal. Minden mérést ismételjünk meg kétszer, vagy ha az eredmények különbözősége megkívánja, többször is. Törekedjünk arra, hogy mindig ugyanarra a pontra illesszük a kalippert!

A testzsír-százalék adatainak értékelésekor ne feledkezzünk meg arról, hogy a mért zsírmennyiség nem jelent teljes egészében zsírfelesleget!

A mért érték kb.5- 10%-a (férfiak esetében az alacsonyabb, nőknél a magasabb érték mérvadó) létfontosságú zsír, melynek hiánya a szervezet normális működésének felborulásához vezet!

Értékelés
Férfi
Értékelés
0 - 4,9 %
létfontosságú zsír
0 - 9,9 %
5 - 9,9 %
sportolók szintje
10 - 13,9 %
10 - 17,9 %
optimális fittség szintje
14 - 17,9 %
18 - 19,9 %
átlagos alkat
18 - 25,9 %
20 - 25,9 %
enyhe elhízás
26 - 35,9 %
26 % felett
krónikus elhízás
36 % felett
Tóth Tamás   

A bejegyzés trackback címe:

https://msbc-magazin.blog.hu/api/trackback/id/tr461414681

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.